02158439

کف سازی پارکینگ

کف سازی پارکینگ یکی از موضوعاتی است که در ساختمان های چند طبقه و برج ها، پارکینگ های طبقاتی، هتل ها و...بسیار مورد توجه است. پارکینگ ها اگر در محیط های پرتردد همچون خیابان های شلوغ شهر، بیمارستان و...قرار گرفته باشند، بایستی روزانه فشار عبور و مرور چند صد و یا حتی چند هزار ماشین را تحمل کنند.

در صورتی که کف سازی مناسبی برای این پارکینگ ها صورت نگرفته باشد، اتفاقات جالبی رخ نمی دهد و دائما باید تعمیر کف پارکینگ را انجام داد. در ادامه به سه روش مهم و عمده که در کف سازی پارکینگ از آن ها استفاده می شود، اشاره می کنیم تا هرچه بهتر و بیشتر بتوانیم با این موضوع آشنا شویم.

انواع روش های کف سازی پارکینگ

روش های کف سازی برای پارکینگ های مختلف به 3 گروه عمده طبقه بندی می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند.

1-روش بتن سخت پارکینگی

این روش برای فضاها و پارکینگ هایی که امکان بتن ریزی ندارند به هیچ وجه توصیه نمی شود، دلیل این موضوع هم آن است که بتن سخت را باید بر روی بتن تازه به شکل پودر بریزند و نیاز به استفاده از ابزارهای مخصوص بتن ریزی وجود دارد. در روش بتن سخت می توان در هر روز حداقل 500 متر مربع را کف سازی کرد که یعنی در مدت زمان کوتاهی امکان تکمیل کف سازی بزرگ ترین پارکینگ ها وجود دارد.

در هنگام بتن ریزی بتن سخت معمولا علائم راهنمایی، هشدار، رنگ های مختلف و...را نیز بر روی بتن پیاده سازی می کنند و از این طریق دیگر نیازی به نصب تابلوهای مختلف برای شماره گذاری هر کدام از قسمت های پارک اتومبیل، هدایت خودروها و...وجود ندارد.

بتن سخت دارای مزیت های مختلفی است که می توان از بین این مزیت ها به اجرای یک تکه و یکسان کل کف پارکینگ، زیبایی و یکدست بودن کف به علت استفاده از روش های پیشرفته بتن ریزی، میزان مقاومت سایشی بسیار زیاد، قابلیت تحمل فشار بسیار زیاد و...اشاره کرد.

2-کفپوش اپوکسی پارکینگی

حتما به پارکینگ های مختلفی تا به حال سر زده اید. در صورتی که پارکینگ قدیمی باشد و چند سالی از ساخت آن گذشته باشد، کف آن به دلیل روغن و بنزین و کثیفی لاستیک های ماشین های مختلف در عرض چند سال بسیار کثیف شده و تغییر رنگ داده است.

به منظور حل این مشکل، کف سازی پارکینگ ها پیشرفت کرد و تغییراتی در آن انجام شد. مهم ترین تغییری که در این زمینه انجام شد مربوط به ابداع کفپوش اپوکسی پارکینگی شد.

کفپوش اپوکسی پارکینگی نسبت به کفپوش بتن سخت دارای ویژگی ها و نکات مثبت بیشتری است که از جمله آن می توان به عدم جذب آلودگی ها، روغن، بنزین و...، ضد آب بودن کفپوش، راحتی بسیار در شستشو و نظافت کفپوش، افزایش میزان نور تا چندین برابر به دلیل مواد به کار رفته در ساخت کفپوش و به تبع آن کاهش مصرف برق برای روشن کردن لامپ ها، تنوع رنگی بسیار زیاد که حدود 400 رنگ مختلف با طیف های گوناگون را شامل می شود، اشاره کرد.

کفپوش اپوکسی پارکینگی به دلیل آن که از موادی همچون رنگ و سیلر انتخاب شده است همچون چسب عمل کرده و به کف پارکینگ می چسبد. یکی دیگر از ویژگی هایی که معمولا باعث می شود تا صاحبان هتل ها، مراکز خرید و...استفاده از اپوکسی را ترجیح دهند، آن است که می توان در هنگام اجرای این نوع از کفپوش از آرم و لوگو خود شرکت استفاده کرد که پارکینگ را منحصر به همان مکان می کند و باعث می شود تا لوگو آن فروشگاه یا هتل و...در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ثبت شود.

3-کفپوش پلی پورتان پارکینگی

روش سوم روش پلی پورتان است. تمامی ویژگی هایی که کفپوش اپوکسی پارکینگی داشت را کفپوش پلی پورتان پارکینگی نیز دارد، با این تفاوت که این نوع از کفپوش را می توان در پارکینگ های روباز که معمولا در فضاهای بزرگ وجود دارند نیز استفاده کرد، زیرا هم دارای الاستسیته بالاتر است و هم آن که در برابر نور خورشید مقاومت بسیار بیشتری را از خودش نشان می دهد و خراب نمی شود.

معمولا کفپوش پلی پورتان نسبت به دو مدل دیگر دارای قیمت و هزینه بیشتری است و به همین دلیل نیز غالبا در هتل ها، رستوران ها و برج های بسیار لوکس و گران قیمت از این نوع کف سازی پارکینگ استفاده می کنند.

سخن پایانی

در خصوص سه روش مهم و عمده برای کف سازی پارکینگ صحبت کردیم. همان طور که متوجه شدید با پیشرفت علم و تکنولوژی، نحوه کف سازی پارکینگ ها نیز پیشرفته تر شده و ویژگی های مثبتشان افزایش یافته است. کف سازی بتن سخت نسبت به دو روش کف سازی پلی پورتان و اپوکسی کم هزینه تر است، اما مسلما ضد آب بودن، مقاومت در برابر باد و باران و نور خورشید و همچنین افزایش نور محیط را که در دو روش دیگر وجود دارد، ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

درحال ثبت اطلاعات....